26 maart - 15 april + het noorden van IJsland! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Evelien Vollenbroek - WaarBenJij.nu 26 maart - 15 april + het noorden van IJsland! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Evelien Vollenbroek - WaarBenJij.nu

26 maart - 15 april + het noorden van IJsland!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

15 April 2014 | IJsland, Reykjavik

Woeeiii de tijd vliegt, zweeft, draaft, rijdt, waait voorbij!

Woensdag 26 maart mocht ik met Emmi en Christoph mee naar hun stageschool hier in Reykjavik. We waren met z'n vieren in totaal, want een vriendin van Emmi die op bezoek was, ging ook mee. We hadden ook samen met z'n vieren een Engelse les voorbereid die we aan 3 verschillende groepen zouden geven. Aangezien we met z'n vieren waren, hadden we een soort van rouleer-systeem bedacht en bij elk van ons 4 was er dan een nieuwe Engelse activiteit. Het overkoepelende thema was 'muziek', want de school had die middag een Eurovisie songcontest georganiseerd binnen de school!
Eerst vond ik het best wel spannend om in het Engels les te geven, maar dit ging eigenlijk heel gemakkelijk! Dat komt doordat je hier natuurlijk ook al veel Engels praat. De kinderen waren in de leeftijd van 11-12 jaar(dus groep 7/8), leuke leeftijd :D Ze konden echt super goed Engels praten, niet te vergelijken met de Nederlandse kinderen van die leeftijd. Het lesgeven was echt even weer een opkikker voor mij, ik heb er echt van genoten! De school heeft zelfs een stukje over ons op hun site gezet, met foto's erbij. Hier is een linkje(ik hoop dat ie nog werkt!):
http://www.fossvogsskoli.is/index.php/46-uncategorised/907-enskufrettir

Verder ben ik veel bezig geweest met opdrachten en ik had donderdag 27 maart een presentatie voor Globalisation and Education. De presentatie ging gelukkig goed :)

Maandag 31 maart hadden we een tripje met school naar de krater Búrfell. De tocht met de bus was al erg spannend, want er lag ijs op sommige plekken en de weg was nogal heuvelachtig, brrrrr niks voor mij haha. Gelukkig was het dit keer echt super lekker weer! We hebben ongeveer 1,5 uur door een lava kanaal gelopen. Zo'n 2000 jaar geleden stroomde daar de lava doorheen. Eenmaal bij de krater aangekomen, erop geklommen, hadden we een mega mooi uitzicht. Nog wat uitleg gekregen van de leerkracht, even gechillt in de zon boven op de krater en daarna weer terug gelopen naar de bus.

Zaterdag 5 april was er een vlooienmarkt in de universiteit, georganiseerd door studenten. Samen met Sanne en Iris hebben we daar even rondgesnuffeld.
's Avonds hadden we een feestje van Shanna, want ze was jarig, erg gezellig!!

Dinsdag 8 april hadden we een gastcollege van een lerares uit Finland, super interessant!
Woensdag 9 april gingen we met de klas van Icelandic Nature vogels spotten hier in Reykjavik. Het klinkt een beetje suf en dat was 't ook haha. Vogels zijn echt de grootste passie van onze leerkracht, dus we stopten om de 5 meter. Gelukkig was 't wel redelijk weer en hebben we zelf veel lol gemaakt haha. We moesten ook vragen beantwoorden op een blad, dus we hebben ook nog wel wat geleerd hoor :D

Op 10 april had het winkelcentrum (Kringlan) een kortingsavond; bijna alle winkels gaven op al hun producten 20% korting en verder was er van alles te zien en te doen; live muziek en gratis alcohol :D Ier en ik hebben daar lekker geshopt en heb ik eindelijk een nieuwe broek kunnen kopen, want m'n andere was gescheurd.. ooeps

Vrijdag 11 april heb ik echt he-le-maal niks gedaan, behalve verder breien van mijn trui en mezelf inlezen over het noorden van IJsland! Door Emmi, Janina en Noora(3 Finse meiden) ben ik meegevraagd voor een lang weekend naar Akyreyri en omgeving!!
Vrijdagavond zijn we met 6 meiden uit eten geweest voor het afscheid van Sanne, want zij vertrekt a.s. donderdag al terug naar Nederland!

Zaterdagochtend 12 april rond 9.30 u ging onze reis dus richting het noorden van IJsland! We hadden super veel geluk met het huren van de auto, want we hadden namelijk een kleine auto gehuurd, maar kregen een super, nieuwe, grote, blitse 4-wheel-drive auto voor dezelfde prijs, hahaaa wat voelden wij ons machtig in die auto :P
Aangezien we van anderen gehoord hadden dat de fjorden in het noorden erg mooi zijn, besloten we om de heenweg een fjord te rijden en de terugweg een andere fjord. Nou, dat was het echt helemaal waard, wauw, echt onbeschrijfelijk. Ik probeer elke keer woorden te vinden of foto's waarmee ik kan laten zien hoe mooi dit was, maar het enige wat ik kan zeggen; ga erheen en ervaar het zelf!
Rond 21.00 uur kwamen we aan in Akureyri bij ons backpackers hostel. Erg gezellig dorpje en een goed hostel! We sliepen op een 8-persoonskamer; leuk want zo leer nog meer mensen kennen! We zaten met 2 andere Finse meiden(pfff nog meer Finse taal om me heen haha) en een Griekse jongen op de kamer.
Zondag hebben we 's ochtends eerst de Griekse jongen naar het ski gebied van Akureyri gebracht, aangezien hij geen auto had. Ook dit was prachtig! Allemaal pure sneeuw om je heen en met een fantastisch uitzicht over Akureyri. Daarna zijn we richting Mývatn national park gereden om daar te hiken en rond te rijden om vervolgens te eindigen in de blue lagoon van het noorden; Mývatn Naturebath. We hadden dit weekend overigens mega geluk met het weer, want er was sneeuw en storm voorspeld. Maargoed, welkom in IJsland, het weer veranderd zo snel en dit keer gelukkig in ons voordeel. Alle 3 de dagen super mooi weer gehad met zon en het was windstil!
De eerste stop was bij de waterval Godafoss. Daar sneeuwde het wel, maar het was alsnog warm, aangezien de zon wel door de wolken heen brandde. Mooi turquoise, smeltend sneeuwwater(wat je natuurlijk nooit goed gefotografeerd krijgt..).
De eerste stop in Mývatn zelf was super bijzonder. Om je heen was het eindeloos wit en zó stil. Als je enkele meters van elkaar af stond, kon je elkaar nog fluisterend verstaan.
Daarna naar het dorpje Reykjalid gereden om te vragen of de wegen naar de waterval Dettifoss open waren, maar die waren helaas gesloten vanwege sneeuw. Toen zijn we verder om het Mývatn-meer gereden en aan de oostelijke kant gestopt om daar te wandelen tussen lava-formaties en om de mega grote krater van Hverjall te zien. We zijn daar uiteindelijk niet opgeklommen, aangezien we ook nog graag naar de Mývatn blue lagoon wilden.
Na een lange dag rijden en wandelen, lekker gerelaxed in het warme natuurwater, heerlijk! Deze blue lagoon was veel minder toeristisch. Wat wel grappig was, was dat we de mensen die we bij het wandelen tegen kwamen, ook weer tegen kwamen in de blue lagoon :P

Daarna weer terug gereden richting ons hostel met zonsondergang tussen de besneeuwde bergen :) Rond 22.00 uur waren we terug en hebben we nog even wat gegeten, daarna snel gaan slapen, want je bent echt 'exhausted' na zo'n dag!
Zondagochtend moesten we voor 10.00 uur uitchecken en hebben we lekker ontbeten. De terugweg hebben we een andere fjord gereden met enkele leuke vissersdorpjes en vele tunnels die door de bergen gaan! Een lange stop gemaakt in het dorpje Siglufjördur. Daar naar boven geklommen via de dijk die ze gebouwd hebben ter bescherming tegen de lawines. De tank moest weer gevuld worden voordat we alle tunnels in zouden gaan. Er waren 3 tunnels, eentje van 7 km, 4 km en 1 km. Het leuke was dat het eenrichtingsverkeer-tunnels waren (gelukkig wel met van die 'vluchthavens'), maar dat zorgde een keer voor een spannend momentje haha.
Na de tunnels nog een paar keer gestopt om foto's te maken van het uitzicht vanaf de fjord over de Noordelijke IJszee, maar ook veel doorgereden; het weer was nu wel regenachtig en we wilden wel graag voor de nacht terug zijn in Reykjavik. Onderweg allemaal domme autospelletjes gedaan en heb ik Fins geleerd haha! Rond 20.00 uur waren we terug in Reykjavik, de tank van de auto weer vol gegooid en(niet wit maar bruin gekleurd) terug gebracht. Thuis alle foto's aan Iris laten zien en daarna voldaan in slaap gevallen, pfooe wat een geweldige reis was dit!

Vanmiddag had ik mijn allerlaatste college!! Ik kan nu zeggen dat ik zomervakantie heb! Nouja, ongeveer dan.. nog 3 opdrachten afmaken en inleveren en dan ben ik echt klaar!

Volgende week krijg ik weer bezoek uit Nederland, Marieke komt langs :D Dan doen we ook een trip naar de zuidkust van IJsland!

Alle foto's van de trip naar het noorden heb ik op een openbaar foto-album geplaatst, aangezien ik nog maar heel weinig foto's op deze site kan uploaden en ik niet kan kiezen welke foto's ik erop moet zetten haha.
Dit is de link naar het album:
https://plus.google.com/photos/103513728061931358213/albums/6002565771203468273?authkey=CJOGlpWemdjaWg

blesss og knús!

  • 18 April 2014 - 15:30

    Martin:

    Ziet er geweldig uit. Mooie foto's. Zo te lezen een leuke trip gehad.
    Was dat je trui op die ene foto? :-) of heb je hem nog niet af?

    x Martin

  • 01 Mei 2014 - 19:37

    Renn:

    Hey Evelien, daar ben ik weer even. Je avontuur in IJsland zit er bijna op. Nog 3weken als ik het goed heb. Dank voor alle mooie foto's en berichten die je altijd hebt gestuurd. Wat heb jij een ontzettende leerzame, spannende en mooie tijd gehad, toch? Ik denk dat je dat nooit mee gaat vergeten. En je hebt er natuurlijk ook veel vrienden bij gekregen. Nog even en je bent weer in Nederland ook wel weer fijn denk ik, hoewel..... je erg zal moeten wennen en waarschijnlijk wel heimwee zal krijgen. Maar Nederland heeft ook z'n charmes en je ouders en je broer en je vriendje en al je anderen vrienden en vriendinnen en het wordt zomer ook niet verkeerd, toch? Geniet nog de laatste weken en tot zien in Hengelo! Lieve groet en knuffel RENN

  • 04 Mei 2014 - 16:53

    Evelien Vollenbroek:

    Hey Renn!

    Wat een lief berichtje! Inderdaad nu nog iets minder dan 3 weken, heel gek!
    Maar heb zeker wel zin om iedereen weer te zien thuis :)
    Dankje, ik ga zeker nog genieten hier de laatste weken!

    liefs Eef

Tags: akureyri, mývatn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hoi! Hier kunnen jullie een klein beetje meeleven met de avonturen die ik beleef in IJsland!

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 19822

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 22 Mei 2014

Studeren in IJsland

Landen bezocht: