Weekverslag! 13 tot 19 januari - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Evelien Vollenbroek - WaarBenJij.nu Weekverslag! 13 tot 19 januari - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Evelien Vollenbroek - WaarBenJij.nu

Weekverslag! 13 tot 19 januari

Blijf op de hoogte en volg Evelien

19 Januari 2014 | IJsland, Reykjavik

Afgelopen maandag zou dus het eerste college beginnen, maar dat was verplaatst naar woensdag, dus hadden we een extra dagje weekend. Andere klasgenoten die we spraken, begonnen zich ook al te 'vervelen' nu school nog steeds niet was begonnen, dus hebben we met Finse klasgenoten afgesproken bij Café Babalú(zie foto :)) We hadden al gehoord dat dit een super gezellig koffie cafeetje was, dus we waren erg benieuwd. Nou die verhalen klopten, want het was net een huiskamer waarin je zat, echt heel erg gezellig! Nadat we daar special coffee hadden gedronken, liepen we via Emmi's huis richting het zwembad. Lekker warm, binnen zwemmen, dachten wij, nou niet dus haha. Het waren namelijk verwarmde buitenbaden(geothermal heated ofzoiets). Dus dat was al even een schrikmomentje, maar nog niet het ergste. Want het is hier dus normaal, net zoals in de Scandinavische landen, om voordat je gaat zwemmen, totaal naakt te gaan douchen! Dan merk je meteen hoe preuts Nederlanders eigenlijk zijn, verschrikkelijk hahaha.
Toen in de heetste hot tub ooit geweest(42-44 graden). Pfff het was alsof we levend werden gekookt, aangezien de buitenlucht dus zo megakoud was(en het waaide ook weer à la code rood in Nederland)
Gelukkig hadden ze ook een 'gewoon' zwembad. Maarja elke keer van zwembad wisselen was ook niet erg prettig, want dan moest je weer uit het water in die koude buitenlucht en dan rennend naar het andere bad. Al met al wel een bijzondere ervaring.

Dinsdag dus eeeeindelijk op naar school, ja eindelijk ja, want dat thuis zitten ben je wel een keer zat en onze bejaardenuitjes naar de supermarkt werden ook lachwekkend. Eerste college startte om 10.00 uur 'Teachning English to young learners' en 's middags ben ik mee geweest naar het college van Iris, want ik wilde weten wat die module inhield. Goede keuze, want heb inmiddels 'Teaching English to young learners' gedropt en me ingeschreven voor diezelfde als Iris 'Education in foreign language and second language aquisition', jaja klinkt erg interessant allemaal. Je moet zelf maar even op internet opzoeken als je wil weten wat het betekent haha.

Woensdagmiddag hadden we het tweede college van de andere course 'Icelandic Nature and Cultural legacy'. Heel veel exchange students hebben deze course gekozen, omdat je hiermee ook fieldtrips maakt in de natuur van IJsland, super interessant!(behalve dan dat er 1 fieldtrip bestaat uit ‘bird watching’ haha) Dit college vonden we ook niet zo interessant, want was echt net een biologieles en dat vinden Iris en ik echt geen bal aan, maargoed. De rest van de colleges is meer aardrijkskundig, dus dat vind ik dan wel weer interessant.
Woensdagavond zijn Iris en ik samen met onze mentor/buddy Ellen en klasgenootjes Emmi, Noora en Aino uit eten geweest in de Stúdentakjallarinn, soort van studenten eetcafé. Het eten was daar super lekker en ook nog eens goedkoop! ’s Avonds nog mee gedaan met de Engelse pub quiz, omdat we dachten dat we wel kans maakten haha. Uiteindelijk nog geprobeerd om de vraag voor de bierprijs goed te beantwoorden, maar we waren echt kansloos.

Donderdag had ik ’s middags nog college van mijn derde course ‘Globalisation and education’. Erg interessant! Ook de mensen in die klas zijn erg interessant haha. Bij deze course gaat het veel over ‘diversity’, nou deze klas is echt een typisch voorbeeld van ‘diversity’. Er zitten mensen in deze klas die echt overal vandaan komen: Africa, China, Sri Lanka, New York, Filipijnen, Letland, Finland, Noorwegen, België en Nederland dus. Ook de leeftijden in deze klas zijn heeeel erg ‘divers’. De ene helft van de klas is van mijn leeftijd, maar de andere helft zijn ouderen en sommigen die zijn denk ik net zo oud als mijn ouders!(sorry pap en mam)
Oja en het is hier blijkbaar normaal dat moeders hun baby meenemen naar de colleges. Bij deze course zit dus ook een baby in onze klas, die gelukkig geen huilbaby is, dat zou echt een ramp zijn. Op een gegeven moment had die baby dus blijkbaar honger en kreeg de baby gewoon borstvoeding midden onder de les, bizar.
Donderdagavond mochten we onverwachts naar een concert van het IJslands Symfonie Orkest in de Harpa!(dat super mooie en nieuwe concertgebouw, zie ook de nieuwe foto’s). Via via had ik al contact met een Nederlandse man die speelt in dit orkest en hij had vrijkaarten voor ons geregeld, aangezien ik daar sowieso graag een keer wilde kijken, echt super aardig! Je kon wel horen dat dit echt professionele muzikanten zijn(niet te vergelijken met het TJHO haha)Ondanks dat het klassieke muziek was en dus niet geheel onze stijl is, was het wel een super mooi concert in een super mooie concertzaal!

Vrijdag had ik een vrije dag, want op vrijdag heb ik geen colleges(3 dagen weekend :D) en moest Iris wel. Voor de vrijdagavond hadden we de Finse meiden uitgenodigd om alvast Iris verjaardag te vieren en daarna gezamenlijk naar de ESN welcome party te gaan. Toen Iris weg was, ben ik snel naar de winkel gegaan om vlaggetjes te halen en die op te hangen als verrassing :D Aan het begin van de avond hebben we nog traditionele Hollandse pannenkoeken gebakken om deze te laten proeven aan de Finse meiden en ze waren goed gelukt want alles was op haha! Daarna ‘downtown’ gegaan naar de bar waar het feest was, super gezellige avond daar gehad!

Zaterdag was Iris dus jarig!! Maar eerst uitgeslapen en ontbeten met de chocolade cake die nog over was haha. Die middag samen met Emmi en Noor weer gaan zwemmen, heerlijk op zo’n brakke dag. Daarna besloten we om weer lekker en goedkoop te gaan eten in de Stúdentakjallarinn, gezellig!

Vandaag, zondag, houden we laundry day haha. Lekker alles in de wasmachine en verder niksen.

Een paar andere random dingen:
Het is hier heel normaal om alles, maar dan ook echt bijna alles, te betalen met credit card!(dus ook niet zo gek dat ze hier een hele erge crisis hebben gehad, want volgens mij weet je niet echt wat je uitgeeft als je alles met je credit card betaalt haha)

Het weer is hier nu net zoals in Nederland, althans de temperatuur is hetzelfde. Alle sneeuw en ijs is nu ook zo goed als weg. Ik hoop eigenlijk dat het nog een keer flink gaat sneeuwen, want anders kom ik terug en dan heb ik niet eens een besneeuwd Reykjavik gezien.

Mijn naam hier kunnen ze niet uitspreken zoals het hoort, dus ik neem genoegen met mijn naam uitgesproken op de Engelse manier haha(Èvelin). En we zijn erachter gekomen dat ‘auto’ en ‘beton’ dezelfde betekenissen hebben en hetzelfde worden uitgesproken in het Fins haha heeel grappig!

Mocht je niks te doen hebben, ik houd van post ontvangen, vooral hier :D, dan is dit het adres: Freyjugata 26, 101 Reykjavik. Dan kan ik mijn muur nog meer opvrolijken!

Volgende week weer een nieuw verslag!!
Knús og bless

  • 19 Januari 2014 - 16:21

    Sophie:

    Super leuk om te lezen Eef!

  • 19 Januari 2014 - 16:43

    Miriam:

    Klinkt als een fantastische plek voor een study abroad! =) Leuk ook dat je zo veel verschillen meemaakt daar, zoals moeders met baby's in colleges haha!! Daar zou iedereen hier echt heel raar van opkijken :p
    Ik denk dat je je daar nog wel goed zult vermaken de komende maanden, heeel veeel plezier Eef =)
    Liefs, Miriam

  • 19 Januari 2014 - 18:34

    Aniek:

    Haaaaai eefff!

    Haha ik heb je verslag weer met veel plezier gelezen. Haha wat hilarisch die moeders met babys in de les! Hahaha ik moet er niet aan denken dat dat hier zou gebeuren :P

    Wel super gaaf dat jullie zomaar naar dat concert toe mochten trouwens. En dat gebouw ziet er ook vet uit zeg!
    Ik ben echt heeel benieuwd naar dat zwemmen (als ik nina meekrijg) lijkt me echt bijzonder dat je dan door die enorme kou moet lopen naar een ander bad!
    En ik ben ook benieuwd waar jullie allemaal heen gaan met die course van iceland nature and culture. Lijkt me gaaf! Waarbij het vogels spotten natuurlijk een hoogtepunt is!

    Geniet nog van je laatste dagje weekend!

    Liefsssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Hoi! Hier kunnen jullie een klein beetje meeleven met de avonturen die ik beleef in IJsland!

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 19811

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 22 Mei 2014

Studeren in IJsland

Landen bezocht: